Na EET nepadá jen kritika. Část hostinských přiznává, že je donutilo zmodernizovat chod podniku
Přestože se zavádění elektronické evidence tržeb - podobně jako v zahraničí - neobejde bez negativních emocí, mezi hostinskými sílí i opačné hlasy. Ti, kteří měli možnost si v uplynulých měsících vyzkoušet některé z EET pokladen, začínají být k zákonu benevolentnější. A s postupem času uznávají, že EET se pravděpodobně stane impulsem pro celkovou modernizaci chodu podniku. To všechno v situaci, kdy jsou ceny moderních pokladních systémů, které pomohou i s řízením podniku, díky konkurenčnímu boji na historickém minimu. Na druhou stranu zmiňují, že na výběr bylo málo času a spousta jejich kolegů z branže pravděpodobně skončí s nevhodnou pokladnou, kterou budou dříve nebo později stejně muset vyměnit za lepší.
Přední dodavatel EET pokladen pro gastronomická zařízení, česká společnost Storyous, sestavil na základně zpětné vazby od nových zákazníků z oblasti gastronomie žebříček věcí, které si na pokročilých pokladnách jednotliví provozovatelé nejvíce pochvalují. Není žádným překvapením, že jde většinou o funkce, které dokáží provozovatelům buď reálně ušetřit peníze, ohlídat personál nebo výrazně zjednodušit některé procesy.
Jak ostatně zmiňuje Petr Filipec, provozní ředitel Storyous: "Za ideální považuji ten stav, kdy si hospoda nebo restaurace pořídí kvůli novému zákonu pokladní systém, který si na sebe sám dokáže vydělat. Ty podniky, které měly čas vyzkoušet si různá řešení, stále častěji začínají EET vnímat i pozitivně. Zejména v krajských městech jsme slyšeli dokonce názor, že moderní EET gastropokladny provozním otevřely v otázce řízení podniku oči. Není naopak bez překvapení, že podniky, které si platí pouhý 'přeposílač' účetních údajů na servery Finanční správy, v EET žádnou přidanou hodnotu nevidí a jejich špatná nálada z nového zákona trvá i nadále."
Vzdálená správa podniku
Kolik lidí je právě v restauraci? Za co utrácí? Kolik obědů se už vydalo a jaká je úspěšnost nového týdenního menu? Všechny tyto informace dokáže díky chytré pokladně provozní nebo majitel vyčíst, aniž by musel podnik navštívit. Profesionální pokladny, které umožňují takzvanou vzdálenou správu podniku, totiž se sebranými daty pracují ve formě přehledných statistik. Ty může člověk sledovat po přihlášení z běžného počítače.
"To je velká výhoda hlavně pro majitele více podniků. Mohou zkontrolovat, zda vše běží jak má. Pokud je například obsazenost ve srovnání s jinými dny podprůměrná, mohou jet situaci ihned řešit," vysvětluje Filipec. "Některé z našich podniků data využily třeba k drobné úpravě interiéru - zjistily například, že restaurace má příliš mnoho velkých stolů, ke kterým si ve špičce sedne často i jediný člověk a restaurace tak přichází o tržbu. Ta jim pak okamžitě stoupla o deset procent."
Okamžitý přehled o tržbách
Elektronická evidence vznikla především kvůli tomu, aby mohla mít Finanční správa okamžitý přehled o tržbách podniků. Málokterý podnikatel si uvědomuje, že díky tomu může mít lepší přehled o aktuálních tržbách také on sám. Stačí se podívat do pokladního systému a hned ví, kolik má dnes v kase jednotlivých podniků.
"Hospodští si velmi pochvalují možnost okamžité kontroly stavu kasy. Naše pokladny samozřejmě dokáží rozlišit platbu učiněnou v hotovosti a platbu provedenou kartou, takže přehled o aktuálních tržbách je kompletní," uvádí Filipec.
Průběžná inventarizace skladu
Zjistit, že před obědovou špičkou chybí ve skladu důležité suroviny, je noční můrou každého provozního. Chytré EET pokladny však pomohou ohlídat i to. Pokud je pokladna určena přímo pro gastronomická zařízení, umožňuje k jednotlivým položkám přiřadit i takzvanou recepturu - tedy přehled surovin, ze kterých se skládá. Ty pak páruje se zbožím ve skladu. Provozní tedy nemají problém například na mobilu zkontrolovat, které položky ve skladu dochází.
"Tato funkce byla pro mnohé naše zákazníky největším překvapením," zmiňuje Filipec. "Vůbec netušili, že díky EET pokladně dokáží zjednodušit řízení svého skladového hospodářství. Nyní nemají problém prohlédnout si obsah skladu třeba přímo v hypermarketu na nákupu a před cestou do podniku nakoupit vše potřebné. Zároveň zmiňují, že se jim radikálně snížilo plýtvání se surovinami."
Kontrola zaměstnanců
Nejen malé a vesnické hospody se často potýkají s problémem nalévání "pod rukou", kdy obsluha pohostí své kamarády na účet podniku. Provozovatel nebo majitel však nemá možnost jak to zjistit a nezbyde mu než piva nebo panáky zdarma zahrnout do nákladů. Stejně tak je problém rozlišit, kdo z personálu opravdu "kmitá" a kdo si svou směnu pouze odchodí.
"Není výjimkou, kdy se zisk z výtoče po zavedení evidenční pokladny zvýšil až o třetinu," uvádí Filipec. "Chytrá pokladna totiž dokáže jednoduše porovnat prodaný objem rozlévaných i vytáčených nápojů s tím, jaké množství by mělo být na skladě. Případné nesrovnalosti lze pak dohledat ke konkrétnímu člověku, neboť všechny transakce personálu jsou v systému vedeny na jméno."
Ladění jídelního lístku
Analyzovat, které položky z jídelního lístku se skutečně prodávají a které tam pouze zabírají místo, nebylo doposud úplně jednoduché. To je však věc, kterou dokáží profesionální EET pokladny, evidující nejen položky menu, ale také jejich receptury, poměrně jednoduše změnit.
"Není tedy problém sestavit si jasné favority svého menu, a to jak na základě obliby zákazníků, tak jejich výdělečnosti. Naopak ty položky, které se neprodávají, pak může provozní nemilosrdně vyškrtnout," vysvětluje Filipec.
Zrychlení objednávek
Mohlo by se to zdát jako samozřejmost, ale stále existují restaurace, které jedou kompletně "v papíru". Kuchyně tedy dostává od servisu ručně psané informace o objednávkách, tedy takzvané bony. Stačí špatně zapsaný stůl nebo špatně čitelná objednávka a problém je na světě. Tento systém navíc plýtvá časem, neboť je třeba, aby personál docházel s objednávkami až do kuchyně, což není vždy krátká cesta.
"Celá řada restaurací doposud neměla tiskárnu v kuchyni. Nyní zjišťují, že tisk bonů jim výrazně zrychluje vydávání a vůbec fungování celé kuchyně," zmiňuje Filipec. "Bon je automaticky přidělen stolu, kde host sedí, je na něm jednoduše možné vyznačit přání zákazníka, jak mají být například jednotlivé položky objednávky vydávány."