Motivování zaměstnanců je pro firmy priorita. Dávají jim volnost a vymýšlejí netradiční teambuilding
Situace na trhu práce charakterizovaná extrémně nízkou nezaměstnaností a dynamický vývoj v některých oborech nutí zaměstnavatele věnovat se mnohem intenzivněji stávajícím zaměstnancům. Ti už drobné navýšení mzdy či „klasické“ benefity typu stravenek berou jako samozřejmost, motivačních prvků pro jejich spokojenost a vysokou výkonnost proto přibývá. Trendem jsou větší flexibilita, motivace (nejen) profesním postupem a nabídkou dalšího vzdělávání, vymýšlení netradičních teambuildingů či vyznávání firemních hodnot.
Flexibilitou ke zvýšení efektivity
Osmihodinové sezení u počítače měřené docházkou je u progresivních firem přežité. Ty kladou důraz na efektivitu práce – důležité tedy není, zda zaměstnanec sedí na svém místě daný počet hodin, ale jestli včas a správně splní zadaný úkol. Kromě toho jsou čím dál důležitější kreativita a originalita při jeho zpracování, které mohou rozhodovat o úspěchu či neúspěchu. „Firmy nabízejí častěji možnost práce z domu, což může být pro zaměstnavatele mnohem efektivnější a pro zaměstnance komfortnější,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.
Investice do dalšího vzdělávání
Zejména v dynamicky se rozvíjejících oborech (IT, marketing atp.) se nelze obejít bez sledování, vstřebávání a využívání nových trendů. Další vzdělávání se proto stává stále diskutovanějším tématem. Firmy „investicemi“ do svých zaměstnanců zdokonalují a modernizují poskytované služby, pro zaměstnance znamenají kurzy a školení nové aktivity, které je mimo jiné chrání před rutinou. Nabyté znalosti jim navíc umožňují posun, a to jak profesní (možnost kariérního postupu je samozřejmě typickým motivačním prvkem), tak i v rámci stávající pozice.
Netradiční teambuilding
Kvalitní mezilidské vztahy na pracovišti lidé podle řady průzkumů oceňují čím dál víc. Hojně využívanou možností, jak vazby upevnit, je uspořádání teambuildingu. Ten navíc může sloužit také jako motivační prvek – „pozvánku“ obdrží například pouze oddělení firmy s nejlepšími výsledky. Takovými akcemi za odměnu bývá lyžování v Alpách či výlet na rafty, trendy jsou ale i originálnější nápady, jako třeba teambuilding na jachtě v Chorvatsku či jinde v zahraničí. „Nemusíte vymýšlet žádný speciální program, u kterého vždy hrozí, že bude trochu šroubovaný. Na jachtě spolu lidé musí spolupracovat a trávit čas naprosto přirozeně,“ říká Tomáš Vondráček, CEO společnosti ZINDULKA, jednoho z největších pronajímatelů lodí na světě.
Hodnoty a dobré jméno firmy
Zejména pro tzv. generaci Z, nejmladší ročníky, které aktuálně přicházejí na trh práce, jsou zásadní nejen samotná pracovní pozice a náležitosti, které souvisejí s jejím vykonáváním, ale i kultura a renomé celé firmy. Oceňují, pokud jejich zaměstnavatel vyznává hodnoty, které jim jsou blízké, a jestliže mohou brát firmu, které dělají, opravdu za „svou“. „Úplně ideální je, když se zaměstnavatel podle těch hodnot chová i navenek. Když je například známý svými ekologickými postupy při výrobě nebo protikorupčními aktivitami. CSR funguje čím dál spolehlivěji, hlavně mladí se v diskuzích s kamarády zaměstnavatelem chtějí pochlubit, ne na něj nadávat,“ prohlašuje Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.